Innowacja pedagogiczna z chemii dla klas 8
„Świadome i dobre wybory żywieniowe” –
realizowana w Zespole Szkolno – Przedszkolnym Nr 7 w Gliwicach
Opracowanie: Anna Nogaj
Adresatami innowacji byli uczniowie klas 8.
Czas realizacji innowacji obejmował maj i czerwiec 2025
Zajęcia edukacyjne, które obejmowała innowacja: lekcje chemii
Cele innowacji:
1. Poszerzanie świadomości żywieniowej:
• Uczniowie poznali podstawy chemii żywności, w tym makro- i mikroelementy.
• Nauczyli się analizować etykiety produktów spożywczych, aby świadomie wybierać zdrowe opcje.
• Dowiedzieli się, jakie reakcje chemiczne zachodzą podczas gotowania i przechowywania jedzenia.
2. Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia:
• Uczniowie potrafią odróżniać fakty naukowe od mitów żywieniowych.
• Potrafią określić wpływ różnych substancji spożywczych na zdrowie człowieka.
3. Promowanie zdrowych nawyków:
• Uczniowie dowiedzieli się, jakie skutki ma nadmierne spożycie cukru i soli oraz jak można je ograniczyć.
• Zrozumieli znaczenie odpowiedniego nawodnienia i równowagi składników odżywczych.
• Poznali wpływ obróbki termicznej na składniki odżywcze.
Wykorzystane metody:
1. Doświadczalna – np. odróżnianie tłuszczów roślinnych od zwierzęcych, wpływ różnych substancji na białka, badanie pH różnych substancji spożywczych wskaźnikami chemicznymi i naturalnymi.
2. Analiza etykiet produktów – interpretacja składu chemicznego żywności.
3. Przygotowywanie i prezentowanie różnych projektów np. o makro- i mikroelementach, o witaminach, glutenie, błonniku.
4. Dyskusje i burze mózgów – które pozwoliły na rozwijanie umiejętności argumentacji i analizy naukowych źródeł informacji.
5. Wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnych np. korzystanie z aplikacji do analizy składu produktów spożywczych.
Efekty przeprowadzonej innowacji:
• Uczniowie rozróżniają tłuszcze roślinne i zwierzęce, badają wpływ substancji na białka i pH produktów.
• Rozwinęli umiejętność interpretacji składu żywności, krytycznego myślenia i świadomych wyborów.
• Nauczyli się selekcji informacji, komunikacji i pracy zespołowej, pogłębiając wiedzę o składnikach odżywczych.
• Rozwijają argumentację, analizę źródeł, ucząc się rozróżniać fakty od mitów żywieniowych.
• Zdobyli kompetencje cyfrowe, korzystając z aplikacji do analizy żywności, tworząc interaktywne materiały.