18.11.2025 uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Projekcie „Higiena cyfrowa”, którego celem było:
– promowanie zdrowego stylu życia i zdrowych nawyków w życiu online i offline – od higieny cyfrowej po regularną aktywność fizyczną;
– pokazanie zależności pomiędzy zdrowym i zrównoważonym trybem życia, a codziennym samopoczuciem i ogólną kondycją;
– promowanie postaw poprawiających szeroko rozumianą jakość życia uczniów (w tym koncentrację na wykonywanych zadaniach, efektywność, poziom energii, zdrowy sen.
Zajęcia trwały 2 godziny zegarowe dla uczniów z klas 7 – 8 oraz osobno dla uczniów klas 4 – 6.
Uczniowie klas 7 i 8 na zajęciach „Zadbaj o siebie” analizowali swoje codzienne aktywności online i uczyli się je priorytetyzować. Wspólnie stworzyli listę działań w sieci, dzieląc je na niezbędne, możliwe do zrealizowania oraz takie, z których można zrezygnować. Następnie wybrali wyzwania związane z ograniczeniem czasu przed ekranem i utworzyli grupy wsparcia. Zajęcia były dla nich wartościowym doświadczeniem – współpracowali z zaangażowaniem i otwartością, a dzięki refleksji zrobili krok w stronę zdrowych nawyków cyfrowych.
Na zajęciach „Wybieram ruch” uczniowie poznawali znaczenie aktywności fizycznej jako formy higieny cyfrowej. Brali udział w ćwiczeniach wprowadzających, zabawach ruchowych i grach zespołowych, które pokazywały wartość świadomego wyboru ruchu zamiast czasu w sieci. Zajęcia zakończyły się relaksacją, uczącą wyciszenia i odpoczynku. Uczniowie spędzili ten czas bardzo aktywnie, z uśmiechem i dużym zaangażowaniem, a ruch sprawił im wiele przyjemności.
Zajęcia „Poruszaj się” miały na celu uświadomienie uczniom klas 4–6, jak ważne jest zachowanie równowagi między korzystaniem z urządzeń elektronicznych, a aktywnością fizyczną. Podczas lekcji uczniowie brali udział w różnorodnych grach ruchowych z wykorzystaniem piłek, szarf i prostych zadań ruchowych, jednocześnie dyskutując o zagrożeniach wynikających z używania telefonów i innych urządzeń podczas poruszania się. Zajęcia zintegrowały grupę, rozwinęły twórcze sposoby spędzania czasu offline oraz nauczyły uczniów bezpiecznych zachowań i świadomego korzystania z technologii.
Zajęcia projektowe „Moja cyfrowa dieta” miały na celu rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia o własnych nawykach cyfrowych oraz świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii. Uczniowie analizowali sytuacje związane z używaniem internetu i telefonów, dyskutowali o problemach wynikających z nadmiernego czasu online oraz wspólnie opracowywali propozycje zasad, które pomogą im zadbać o równowagę między aktywnością cyfrową i offline. W trakcie zajęć korzystaliśmy z kart pracy przygotowanych w ramach projektu, które pomogły uczniom uporządkować wiedzę, rozwiązywać zadania oraz wypracować wspólne wnioski.
Projekt przeprowadziły: Anna Nogaj i Julia Mrozińska.